پاسخ جوان مسلمان به اسلام ستیزان

وبلاگی برای رد شبهات ملحدین و اسلام ستیزان

پاسخ جوان مسلمان به اسلام ستیزان

وبلاگی برای رد شبهات ملحدین و اسلام ستیزان

آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳ ب.ظ

چرا دیه کافرنصف مسلمان است؟2017








✅ اولا باید بدانیم در اسلام دیه معیار سنجش ارزش و مقام آدمی نیست و فقط جبران خسارتی است که به شخص خسارت دیده شده داده میشود.

✅ اگر نصف بودن دیه کافر دلیل بر این باشد که اسلام به کفار به دید انسان نگاه نمیکند پس باید بگویم که دیه زن مسلمان نصف مرد است. آیا اسلام برای زن مسلمان هم حساب یک انسان را باز نکرده است؟ قطعا اینگونه نیست. بلکه مقدار دیه تعیین شده برای اشخاص مختلف خود حکمتی دارد که اینجا مجال سخن از آن نیست.

⬅️ اما برویم سراغ قضیه دیه کافر در اسلام و رفتار اسلام با کافران :

✅ اولا باید بدانیم که در قران به موضوع دیه کافر اشاره شده است چنانچه :

 🌺 وما کان لمؤمن أن یقتل مؤمنا إلا خطأ ومن قتل مؤمنا خطأ فتحریر رقبة مؤمنة ودیة مسلمة إلى أهله إلا أن یصدقوا فإن کان من قوم عدو لکم وهو مؤمن فتحریر رقبة مؤمنة وإن کان من قوم بینکم وبینهم میثاق فدیة مسلمة إلى أهله وتحریر رقبة مؤمنة فمن لم یجد فصیام شهرین متتابعین توبة من الله وکان الله علیما حکیما } النساء / 92 .

🌺 هیچ مؤمنی مجاز نیست که مؤمنی را به قتل برساند، مگر از روی اشتباه و خطا، و کسی که مؤمنی را از روی خطا به قتل رساند، باید یک برده مؤمن را آزاد کند، و خونبهایی به خانواده او بپردازد، مگر اینکه آنها ببخشند، پس اگر (مقتول) از قومی باشد که دشمنان شما هستند؛ ولی او مؤمن بوده، باید (قاتل) یک برده مؤمن را آزاد کند، و اگر (مقتول) از قومی باشد که میان شما و آنها پیمانی بر قرار است، باید خونبهایی به خانواده او بپردازد، و (نیز) یک برده مؤمن را آزاده کند، و هر کس که (برده ای) نیافت، پس دو ماه پی در پی روزه بگیرید، این توبه ای از جانب خداوند است، و خداوند دانا ی حکیم است.

در این آیه میفرماید: کسانی از کافران که بین شما و آنها پیمان صلح و دوستی برقرار است اگر توسط شما کشته شدند باید دیه مسلم و کامل را به خانواده آنها بدهید.

🌺 وقد ذهب جمهور العلماء إلى وجوب الکفارة على من قتل کافرا معصوما
1- الذمی . وهو من بیننا وبینه عقد الذمة .

2- المعاهد . من بیننا وبین قومه عهد على ترک القتال .

3- المستأمن . وهو من دخل بلاد الإسلام بأمان ، کمن دخلها للتجارة أو العمل أو زیارة قریب أو ما أشبه ذلک .

🌺 یعنی: اجماع علما بر این اتفاق دارند که کشتن کافر بی گناه دیه را بر قاتل واجب میکند. کافر بی گناه یکی از این سه گروه است:

1-کافر ذمی: کافری که در سرزمین مسلمانان است و جزیه میدهد

2- کافر معاهد: کافری که با مسلمانان پیمان صلح بسته است

3- کافر امان داده شده. مثل سفیران یا تاجرانی که به سرزمین اسلام امده و امان داده شده اند.

✅ اما حکم قتل کافر و دیه آن:

📝 یحدث میمون بن مهران أن عمر بن عبد العزیز کتب إلى بعض أمرائه فی مسلم قتل ذمیّاً، فأمره أن یدفعه إلى ولیه، فإن شاء قتله، وإن شاء عفا عنه. یقول میمون: فدفع إلیه، فضرب عنقه، وأنا أنظر.

📝 میمون بن مهران میگوید: عمربن عبدالعزیز به حاکمانش در شهرها نوشت که اگر مسلمانی کافری را کشت قاتل را به خانواده کافر بسپارید تا هر چه دلشان میخواهد با کافر بکنند یا اورا بکشند یا ببخشند یا دیه اش را بگیرند. میمون میگوید: دیدم مسلمان قاتلی را تحویل خانواده مقتول کافر دادند و خانواده مقتول قصاص کردند و گردن مسلمان قاتل را زدند و من خودم نظاره گر بودم(رواه عبد الرزاق فی مصنفه (10/101). )

✅ و باز داریم:

📝 أخذ رجل من المسلمین على عهد علی رضی الله عنه وقد قتل رجلاً من أهل الذمة، فحکم علیه بالقصاص، فجاء أخوه واختار الدیة بدلا عن القود، فقال له علی: "لعلهم فرقوک أو فزّعوک أو هددوک؟" فقال: لا ، بل قد أخذت الدیة، ولا أظن أخی یعود إلی بقتل هذا الرجل، فأطلق علی القاتل، وقال: "أنت أعلم، من کانت له ذمتنا، فدمه کدمنا، ودیته کدیّتنا".

📝 شخص مسلمانی را در زمان خلافت سیدنا علی رضی الله عنه گرفتند که کافری را کشته بود. امام علی به صاحبان خون فرمود قصاص کنید و آن مسلمان را بکشید. برادران مقتول آمدند و گفتند قصاص نمیخواهیم دیه  برادرمان را میخواهیم. امام علی به آنها فرمود: آیا شما را تهدید کرده اند که از قصاص صرف نظر کردید؟ گفتند نه. دیه اش را میگیریم زیرا با کشتن این شخص برادرمان به دنیا باز نمیگردد. امام علی رو به انها کرد و گفت: شما خوب میدانید که کسی که اهل ذمه است ( در پناه ما است) خونش مانند خون ماست و دیه اش مانند دیه ماست( مسند امام شافعی (1/344))
ادامه ....


✅و در تکریم کافر ذمی و تحریم اذیت و آزار او علما چنین میگویند:

📝 ویرى ابن عابدین فی حاشیة الدر المختار وجوب " کف الأذى عن الذمی، وتحرم غیبته کالمسلم".( [3] الدر المختار وحاشیة ابن عابدین علیه (6/410))
یعنی:
📝 اذیت کردن کافر ذمی حرام است و غیبت کردنش مانند غیبت کردن شخصی مسلمان است.

📝 ویفسر ابن عابدین ذلک بقوله: "لأنه بعقد الذمة وجب له ما لنا، فإذا حرمت غیبة المسلم حرمت غیبته، بل قالوا: إن ظلم الذمی أشد".(الدر المختار وحاشیة ابن عابدین علیه (4/171))
یعنی:
📝 با پیمانی که با ذمی بسته میشود حقوقی که ما مسلمانان داریم آنها نیز از آن بهره مند خواهند شد. و گفته میشود: ظلم کردن به کافر ذمی گناهش بسیار بیشتر از ظلم کردن به مسلمان است.
والله اعلم
🌺و صلی الله علی نبینا محمد و علی آله و صحبه و سلم🌺
خادم اسلام:ع چ


https://telegram.me/islamway1400




موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۳
سروش صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی